I takt med att artificiell intelligens (AI) blir en självklar del av den digitala vardagen för företag i alla branscher, uppstår en central fråga: Hur skapar man faktisk nytta av AI i sin egen verksamhet? Svaret är både enkelt och komplext – utan rätt data, ingen intelligens.
Många företag fascineras av möjligheterna med AI och automatisering, men glömmer att teknologin i sig inte gör jobbet. AI behöver bränsle, och det bränslet stavas data. Inte vilken data som helst, utan rätt data – insamlad, strukturerad och användbar.
I en AI-driven era blir företagets förmåga att samla in och tolka sin egen data en avgörande konkurrensfaktor. Att förstå hur kunder rör sig på hemsidan, vilka sökord som driver trafik, vad som triggar konvertering och vilka kontaktpunkter som fungerar bäst – det är grunden för att fatta bättre beslut.
Det handlar inte bara om att mäta, det handlar om att veta vad man ska mäta, och varför. Varje klick, scroll och sidvisning är en potentiell insikt. Men för att kunna agera på det behöver man rätt verktyg för spårning, analys och rapportering, och inte minst, en strategi för hur datan ska användas.
AI fungerar genom att identifiera mönster och dra slutsatser från stora mängder information. Det betyder att ju mer kvalitativ och relevant data du har, desto bättre blir dina AI-lösningar. Oavsett om det handlar om att automatisera kundtjänst, skapa personaliserat innehåll eller optimera annonsering, krävs en grund av egen data.
Företag som inte aktivt samlar in och analyserar data riskerar att bli beroende av externa plattformars insikter, och därmed tappa kontrollen över sin egen affärsutveckling.
Datadrivet arbete behöver inte vara komplicerat från början. Det kan handla om enkla steg som:
Med tiden byggs ett datalager upp som inte bara stödjer AI-lösningar, utan även bidrar till bättre förståelse för verksamheten och dess målgrupp.
I takt med att dataanvändningen ökar ställs också högre krav på transparens. Kunder vill veta hur deras data används, och företag måste visa att de hanterar information på ett ansvarsfullt sätt. Att vara tydlig med vad som spåras, varför, och hur det skapar värde – både för företaget och kunden – blir en del av varumärkets trovärdighet. Det är därför viktigt att ha en korrekt uppsatt cookie-disclaimer och tydliga villkor på hemsidan som informerar alla besökare hur deras data samlas. För att även vara compliant med olika EU-regler för datainsamling måste alla delar vara på plats vilket kräver både kunskap och system.
Att samla in rätt data och göra den användbar kräver både verktyg och erfarenhet. På E-wot hjälper jag företag att ta kontroll över sina digitala tillgångar. Vi arbetar med strategi, uppsättning av spårning, analys och implementering av lösningar som skapar mätbar effekt – både på kort och lång sikt.
Oavsett om du står i startgroparna eller redan har börjat arbeta datadrivet, kan vi hjälpa dig att ta nästa steg mot en mer intelligent och effektiv digital närvaro.